24-02-2025Saat:00:12
Donkey Kong [ c ] , Nintendo tarafından arcade'ler içingeliştirilen ve yayınlanan1981 platform oyunudur . Mario (o zamanlar bazen "Jumpman" olarak da bilinirdi) olarak, oyuncu platformlarda koşar ve zıplar ve bir inşaat alanına tırmanmak ve Pauline'i dev bir goril olan Donkey Kong'dan kurtarmak için merdivenlere tırmanır. Donkey Kong serisinin ilk oyunudurve Mario'nun bir video oyununda ilk görünümüdür.
Eşek Kongu

Donkey Kong'un 1981 Kuzey Amerika arcade broşürü Leslie Cabarga tarafından
Kuzey Amerika arcade broşürü
Geliştirici(ler)
Nintendo Ar-Ge1 [ b ]
İkegami Tsushinki [ 7 ]
Yayımcı(lar)
Nintendo
Yönetmen(ler)
Şigeru Miyamoto
Üretici(ler)
Gunpei Yokoi
Tasarımcı(lar)
Şigeru Miyamoto
Gunpei Yokoi
Sanatçı(lar)
Şigeru Miyamoto
Besteci(ler)
Yukio Kaneoka
Seri
MarioEşek Kongu
Platform(lar)
ÇarşıOyun & İzleAtari 2600Akıllı görüşColecoVizyonColeco Mini-Oyun SalonuAtari 8-bitFamicom/NESTI-99/4AIBM BilgisayarKomodor 64VİK-20MSXZX SpektrumuAmstrad ÇKPAtari 7800Elma IINintendo e-OkuyucuOyun Boy Advance
Serbest bırakmak
JP : 9 Temmuz 1981 [ a ] [ 4 ]
NA : 31 Temmuz 1981
AB : Kasım 1981 [ 5 ]
Limanlar
Tür(ler)
Platform
Mod(lar)
Tek oyunculu
Atari sistemi
Radar Kapsamı
Donkey Kong, Nintendo'nun Radar Scope (1980) oyununun başarısızlığının ardından satılmayan atari makinelerini kurtarmak için yaratıldı ve Nintendo of America izleyicileri için tasarlandı. O dönemde Nintendo'nun başkanı olan Hiroshi Yamauchi , projeyi ilk kez video oyunu tasarımcısı olan Shigeru Miyamoto'ya atadı. " Güzel ve Çirkin " ve Popeye ve King Kong gibi 1930'ların Amerikan medyasından ilham alan Miyamoto, karakterleri ve senaryoyu geliştirdi ve oyunu baş mühendis Gunpei Yokoi ile birlikte tasarladı . O noktada en karmaşık atari oyunuydu, karakterizasyon için grafikler kullanıyordu, bir olay örgüsünü tasvir etmek için ara sahneler içeriyordu ve oyuna birden fazla benzersiz aşama entegre ediyordu. Donkey Kong, terim ortaya çıkmadan önce platform oyunu türüne öncülük etti , zıplamayı ilk kez içeren oyundur ve Sheriff'ten sonra sıkıntıdaki bir genç kızın anlatısına sahip ilk video oyunlarından biridir . 9 Temmuz 1981'de Japonya'da sınırlı sayıda piyasaya sürüldü ve birkaç hafta sonra geniş bir şekilde piyasaya sürüldü.
Nintendo of America'nın personeli başlangıçta tedirgin olsa da, Donkey Kong ticari ve eleştirel açıdan başarılı oldu ve 1981 ve 1982'nin en yüksek hasılat yapan oyunu oldu. Game & Watch'a taşındı ve sekiz milyon adet satıldı; Nintendo ise oyunu ev konsolları için arcade dönüşümleri geliştiricisi olan Coleco'ya lisansladı ve altı milyon kartuş sattı. Daha sonra, teknolojik yeteneklerini kopyalamak için tasarlanan Nintendo Entertainment System'a (NES) taşındı ; hem oyun hem de NES, Japon video oyunlarının Batılı kitlelere yayılmasında önemli rol oynadı. Donkey Kong'un çeşitli portları dünya çapında 15 milyondan fazla adet sattı. Diğer şirketler oyunu klonladı ve telif haklarından tamamen kaçındı. Universal City Studios, Donkey Kong'un King Kong serisinin ticari markasını ihlal ettiğini iddia ederek Nintendo'ya dava açtı ancak dava başarısız oldu .
Kong'un çeşitli portları dünya çapında 15 milyondan fazla adet sattı. Diğer şirketler oyunu klonladı ve telif haklarından tamamen kaçındı. Universal City Studios, Donkey Kong'un King Kong serisinin ticari markasını ihlal ettiğini iddia ederek Nintendo'ya dava açtı ancak dava başarısız oldu .
Donkey Kong'un başarısı Nintendo'yu 1980'ler ve 1990'lar için pazar hakimiyetine taşıdı. Oyun, Nintendo'nun maskotu ve dünyanın en tanınan karakterlerinden biri olan Mario'yu ilk kez sahneye çıkardı. Kahvaltılık gevrek, oyuncaklar ve televizyon çizgi filmleri de dahil olmak üzere çok sayıda üründe kitlesel olarak pazarlandı. Donkey Kong, arcade video oyunlarının altın çağından kalma en önemli oyunlardan biri ve tüm zamanların en büyük ve en popüler arcade oyunlarından biri olarak kabul edilir . Popüler kültürde ve sonraki video oyunlarında sıkça referans alınmıştır ve aktif bir yüksek puan yarışması vardır .
Oyun Oynanışı
İlk aşamada Mario çekiç güçlendirmesini tutuyor
1980'lerin Space Panic'ini takiben Donkey Kong , platform oyunu türünün en eski örneklerinden biridir , [ 8 ] : 94 [ 9 ] terimin ortaya çıkmasından bile önce; ABD oyun basını, platformlar ve merdivenler içeren oyunlar için "tırmanma oyunu" terimini kullanmıştır. [ 10 ] Zıplama özelliğine sahip ilk platform oyunu olan Donkey Kong , oyuncunun boşluklar arasında ve engellerin üzerinden veya yaklaşan düşmanların üzerinden zıplamasını gerektirirken Donkey Kong, türün geleceği için şablonu belirler. [ 11 ] Dört benzersiz aşamayla Donkey Kong , zamanının en karmaşık arcade oyunuydu ve 1980'lerin Phoenix'i ve 1981'in Gorf ve Scramble'ı gibi oyunların ardından birden fazla aşamaya sahip ilk arcade oyunlarından biriydi . [ 12 ] : 66
Pauline'i kurtarma hedefine ek olarak , oyuncunun bir puanı vardır. Aşağıdakiler için puan verilir: engellerin üzerinden atlama; çekiç güçlendirmesiyle nesneleri yok etme; şapka, şemsiye ve çanta gibi öğeleri toplama; platformlardan perçinleri çıkarma; ve her aşamayı giderek azalan bir bonus sayacına göre tamamlama. Oyuncu, 7.000 puanda verilen bir bonus canla üç canla başlar. Mario, Donkey Kong'a veya herhangi bir düşman nesnesine dokunduğunda, çok uzağa düştüğünde veya bonus sayacının sıfıra ulaşmasına izin verdiğinde bir can kaybedilir . Tüm canlar kaybedildiğinde oyun sona erer.
Dört tek ekranlı aşamanın her biri Donkey Kong'un tırmandığı yapının 25 metresini temsil ediyor: 25, 50, 75 ve 100 metre. Birinci aşama, Mario'nun Donkey Kong tarafından fırlatılan varil ve petrol bidonlarının üzerinden atlarken veya çekiçle vururken eğri kirişlerden ve merdivenlerden oluşan bir inşaat alanına tırmanmasını içeriyor. İkinci aşama, her biri çimento tavaları taşıyan konveyör bantlarından oluşan beş katlı bir yapıya tırmanmayı içeriyor . Üçüncü aşama, oyuncunun zıplayan yaylardan kaçınırken asansörlere binmesini içeriyor. Son aşama, Mario'nun Donkey Kong'u destekleyen platformlardan sekiz perçini çıkarmasını gerektiriyor; bu, Donkey Kong'un düşmesine ve kahramanın Pauline ile yeniden bir araya gelmesine neden oluyor. [ 13 ] Bu dört aşama birleşerek tek bir seviye oluşturuyor.
Her seviyeden sonra, aşamalar artan zorlukla tekrar eder. Örneğin, Donkey Kong varilleri daha hızlı ve bazen çapraz olarak fırlatmaya başlar ve ateş toplarının hızı artar. Zafer müziği 1. ve 2. seviyeler arasında değişir. Dördüncü seviye, son aşama 125 metrede olmak üzere beş aşamadan oluşur. 130. seviye [ d ] , Mario'yu birkaç saniye sonra öldüren ve oyunu etkili bir şekilde sonlandıran bir programlama hatası nedeniyle halk arasında öldürme ekranı olarak bilinir . [ 13 ] Ancak, Ocak 2025'te, oyuncunun başlangıç noktasından (ve önemli miktarda şansla) doğrudan aşamanın tepesine tırmanmasına izin veren bir aksaklıktan yararlanmak için bir TAS kullanılarak [ e ] , oyunu 135. seviyeye kadar sürdürmenin mümkün olduğu keşfedildi.
Komplo
Donkey Kong, görsel olarak ekranda ilerleyen bir hikayesi olan en eski video oyunu olarak kabul edilir. [ 11 ] New York City'deki bir inşaat alanında geçen [ 24 ] oyunda , aynı adı taşıyan Donkey Kong karakteri oyunun fiili kötü adamıdır. Kahraman, Japon arcade sürümünde başlangıçta adı verilmeyen, daha sonra Jumpman ve ardından Mario olarak adlandırılan bir marangozdur. [ 25 ] Donkey Kong, Mario'nun başlangıçta Lady olarak bilinen ve daha sonra Pauline olarak yeniden adlandırılan kız arkadaşını kaçırır. Oyuncu Mario rolünü üstlenmeli ve onu kurtarmalıdır. Bu , daha sonra yayınlanan sayısız video oyununa şablon sağlayan sıkıntıdaki genç kız senaryosunun ilk ortaya çıkışıdır . [ 26 ] : 82
Oyun karakterizasyon için grafik ve animasyon kullanır. Donkey Kong, Mario'nun ölümüne sırıtır. Pauline'in pembe bir elbisesi ve uzun saçları vardır, [ 27 ] : 19–20 ve "YARDIM!" diye bağıran bir konuşma balonu. Kırmızı tulum ve kırmızı bir şapka ile tasvir edilen Mario, Japonya'da yaygın bir tür olan sıradan bir karakterdir. Grafiksel sınırlamalar ve küçük sprite'ların düşük piksel çözünürlüğü , tasarımını teşvik etti. Bıyık bir ağız anlamına gelir, [ 28 ] : 37 bir şapka saç animasyonunu ortadan kaldırır ve renkli tulumlar kol hareketlerini ayırt eder. [ 26 ] : 238 Dolapların ve promosyon malzemelerinin çizimleri, bu çizgi film benzeri karakter tasarımlarını daha da belirgin hale getirir. Örneğin Pauline, 1930'ların King Kong'unun Fay Wray'i gibi yırtık bir elbise ve stiletto topuklu ayakkabılarla dağınık bir şekilde tasvir edilmiştir . [ 27 ] : 19–20
Pac-Man (1980) gibi , Donkey Kong'un da ara sahneleri var , ancak eksiksiz bir olay örgüsünü ilerletmek suretiyle yenilik getiriyor. [ 29 ] Oyun, gorilin bir inşaat alanının tepesine çıkan bir çift merdivene tırmanmasıyla açılıyor ve buna Dragnet'in müzik temasının bir varyasyonu eşlik ediyor . [ 30 ] Pauline'i bırakıp ayaklarını yere vurarak çelik kirişleri büküyor. Son tüneğine geçiyor ve alaycı bir şekilde sırıtıyor. Bir melodi çalıyor ve seviye başlıyor. Bu kısa animasyon sahneyi hazırlıyor ve oynanışa arka plan ekliyor, video oyunları için bir ilk. Sahnede, Mario ve Pauline arasında bir kalp beliriyor, ancak Donkey Kong onu yakalayıp daha yükseğe tırmanıyor ve kalbin kırılmasına neden oluyor. Anlatı, Mario perçin sahnesinin sonuna ulaştığında sona eriyor. O ve Pauline yeniden bir araya geliyor ve kısa bir ara veriliyor.
Vikipedi
Eşek Kongu

Donkey Kong'un 1981 Kuzey Amerika arcade broşürü Leslie Cabarga tarafından
Kuzey Amerika arcade broşürü
Geliştirici(ler)
Nintendo Ar-Ge1 [ b ]
İkegami Tsushinki [ 7 ]
Yayımcı(lar)
Nintendo
Yönetmen(ler)
Şigeru Miyamoto
Üretici(ler)
Gunpei Yokoi
Tasarımcı(lar)
Şigeru Miyamoto
Gunpei Yokoi
Sanatçı(lar)
Şigeru Miyamoto
Besteci(ler)
Yukio Kaneoka
Seri
MarioEşek Kongu
Platform(lar)
ÇarşıOyun & İzleAtari 2600Akıllı görüşColecoVizyonColeco Mini-Oyun SalonuAtari 8-bitFamicom/NESTI-99/4AIBM BilgisayarKomodor 64VİK-20MSXZX SpektrumuAmstrad ÇKPAtari 7800Elma IINintendo e-OkuyucuOyun Boy Advance
Serbest bırakmak
JP : 9 Temmuz 1981 [ a ] [ 4 ]
NA : 31 Temmuz 1981
AB : Kasım 1981 [ 5 ]
Limanlar
Tür(ler)
Platform
Mod(lar)
Tek oyunculu
Atari sistemi
Radar Kapsamı
Donkey Kong, Nintendo'nun Radar Scope (1980) oyununun başarısızlığının ardından satılmayan atari makinelerini kurtarmak için yaratıldı ve Nintendo of America izleyicileri için tasarlandı. O dönemde Nintendo'nun başkanı olan Hiroshi Yamauchi , projeyi ilk kez video oyunu tasarımcısı olan Shigeru Miyamoto'ya atadı. " Güzel ve Çirkin " ve Popeye ve King Kong gibi 1930'ların Amerikan medyasından ilham alan Miyamoto, karakterleri ve senaryoyu geliştirdi ve oyunu baş mühendis Gunpei Yokoi ile birlikte tasarladı . O noktada en karmaşık atari oyunuydu, karakterizasyon için grafikler kullanıyordu, bir olay örgüsünü tasvir etmek için ara sahneler içeriyordu ve oyuna birden fazla benzersiz aşama entegre ediyordu. Donkey Kong, terim ortaya çıkmadan önce platform oyunu türüne öncülük etti , zıplamayı ilk kez içeren oyundur ve Sheriff'ten sonra sıkıntıdaki bir genç kızın anlatısına sahip ilk video oyunlarından biridir . 9 Temmuz 1981'de Japonya'da sınırlı sayıda piyasaya sürüldü ve birkaç hafta sonra geniş bir şekilde piyasaya sürüldü.
Nintendo of America'nın personeli başlangıçta tedirgin olsa da, Donkey Kong ticari ve eleştirel açıdan başarılı oldu ve 1981 ve 1982'nin en yüksek hasılat yapan oyunu oldu. Game & Watch'a taşındı ve sekiz milyon adet satıldı; Nintendo ise oyunu ev konsolları için arcade dönüşümleri geliştiricisi olan Coleco'ya lisansladı ve altı milyon kartuş sattı. Daha sonra, teknolojik yeteneklerini kopyalamak için tasarlanan Nintendo Entertainment System'a (NES) taşındı ; hem oyun hem de NES, Japon video oyunlarının Batılı kitlelere yayılmasında önemli rol oynadı. Donkey Kong'un çeşitli portları dünya çapında 15 milyondan fazla adet sattı. Diğer şirketler oyunu klonladı ve telif haklarından tamamen kaçındı. Universal City Studios, Donkey Kong'un King Kong serisinin ticari markasını ihlal ettiğini iddia ederek Nintendo'ya dava açtı ancak dava başarısız oldu .
Kong'un çeşitli portları dünya çapında 15 milyondan fazla adet sattı. Diğer şirketler oyunu klonladı ve telif haklarından tamamen kaçındı. Universal City Studios, Donkey Kong'un King Kong serisinin ticari markasını ihlal ettiğini iddia ederek Nintendo'ya dava açtı ancak dava başarısız oldu .
Donkey Kong'un başarısı Nintendo'yu 1980'ler ve 1990'lar için pazar hakimiyetine taşıdı. Oyun, Nintendo'nun maskotu ve dünyanın en tanınan karakterlerinden biri olan Mario'yu ilk kez sahneye çıkardı. Kahvaltılık gevrek, oyuncaklar ve televizyon çizgi filmleri de dahil olmak üzere çok sayıda üründe kitlesel olarak pazarlandı. Donkey Kong, arcade video oyunlarının altın çağından kalma en önemli oyunlardan biri ve tüm zamanların en büyük ve en popüler arcade oyunlarından biri olarak kabul edilir . Popüler kültürde ve sonraki video oyunlarında sıkça referans alınmıştır ve aktif bir yüksek puan yarışması vardır .
Oyun Oynanışı
İlk aşamada Mario çekiç güçlendirmesini tutuyor
1980'lerin Space Panic'ini takiben Donkey Kong , platform oyunu türünün en eski örneklerinden biridir , [ 8 ] : 94 [ 9 ] terimin ortaya çıkmasından bile önce; ABD oyun basını, platformlar ve merdivenler içeren oyunlar için "tırmanma oyunu" terimini kullanmıştır. [ 10 ] Zıplama özelliğine sahip ilk platform oyunu olan Donkey Kong , oyuncunun boşluklar arasında ve engellerin üzerinden veya yaklaşan düşmanların üzerinden zıplamasını gerektirirken Donkey Kong, türün geleceği için şablonu belirler. [ 11 ] Dört benzersiz aşamayla Donkey Kong , zamanının en karmaşık arcade oyunuydu ve 1980'lerin Phoenix'i ve 1981'in Gorf ve Scramble'ı gibi oyunların ardından birden fazla aşamaya sahip ilk arcade oyunlarından biriydi . [ 12 ] : 66
Pauline'i kurtarma hedefine ek olarak , oyuncunun bir puanı vardır. Aşağıdakiler için puan verilir: engellerin üzerinden atlama; çekiç güçlendirmesiyle nesneleri yok etme; şapka, şemsiye ve çanta gibi öğeleri toplama; platformlardan perçinleri çıkarma; ve her aşamayı giderek azalan bir bonus sayacına göre tamamlama. Oyuncu, 7.000 puanda verilen bir bonus canla üç canla başlar. Mario, Donkey Kong'a veya herhangi bir düşman nesnesine dokunduğunda, çok uzağa düştüğünde veya bonus sayacının sıfıra ulaşmasına izin verdiğinde bir can kaybedilir . Tüm canlar kaybedildiğinde oyun sona erer.
Dört tek ekranlı aşamanın her biri Donkey Kong'un tırmandığı yapının 25 metresini temsil ediyor: 25, 50, 75 ve 100 metre. Birinci aşama, Mario'nun Donkey Kong tarafından fırlatılan varil ve petrol bidonlarının üzerinden atlarken veya çekiçle vururken eğri kirişlerden ve merdivenlerden oluşan bir inşaat alanına tırmanmasını içeriyor. İkinci aşama, her biri çimento tavaları taşıyan konveyör bantlarından oluşan beş katlı bir yapıya tırmanmayı içeriyor . Üçüncü aşama, oyuncunun zıplayan yaylardan kaçınırken asansörlere binmesini içeriyor. Son aşama, Mario'nun Donkey Kong'u destekleyen platformlardan sekiz perçini çıkarmasını gerektiriyor; bu, Donkey Kong'un düşmesine ve kahramanın Pauline ile yeniden bir araya gelmesine neden oluyor. [ 13 ] Bu dört aşama birleşerek tek bir seviye oluşturuyor.
Her seviyeden sonra, aşamalar artan zorlukla tekrar eder. Örneğin, Donkey Kong varilleri daha hızlı ve bazen çapraz olarak fırlatmaya başlar ve ateş toplarının hızı artar. Zafer müziği 1. ve 2. seviyeler arasında değişir. Dördüncü seviye, son aşama 125 metrede olmak üzere beş aşamadan oluşur. 130. seviye [ d ] , Mario'yu birkaç saniye sonra öldüren ve oyunu etkili bir şekilde sonlandıran bir programlama hatası nedeniyle halk arasında öldürme ekranı olarak bilinir . [ 13 ] Ancak, Ocak 2025'te, oyuncunun başlangıç noktasından (ve önemli miktarda şansla) doğrudan aşamanın tepesine tırmanmasına izin veren bir aksaklıktan yararlanmak için bir TAS kullanılarak [ e ] , oyunu 135. seviyeye kadar sürdürmenin mümkün olduğu keşfedildi.
Komplo
Donkey Kong, görsel olarak ekranda ilerleyen bir hikayesi olan en eski video oyunu olarak kabul edilir. [ 11 ] New York City'deki bir inşaat alanında geçen [ 24 ] oyunda , aynı adı taşıyan Donkey Kong karakteri oyunun fiili kötü adamıdır. Kahraman, Japon arcade sürümünde başlangıçta adı verilmeyen, daha sonra Jumpman ve ardından Mario olarak adlandırılan bir marangozdur. [ 25 ] Donkey Kong, Mario'nun başlangıçta Lady olarak bilinen ve daha sonra Pauline olarak yeniden adlandırılan kız arkadaşını kaçırır. Oyuncu Mario rolünü üstlenmeli ve onu kurtarmalıdır. Bu , daha sonra yayınlanan sayısız video oyununa şablon sağlayan sıkıntıdaki genç kız senaryosunun ilk ortaya çıkışıdır . [ 26 ] : 82
Oyun karakterizasyon için grafik ve animasyon kullanır. Donkey Kong, Mario'nun ölümüne sırıtır. Pauline'in pembe bir elbisesi ve uzun saçları vardır, [ 27 ] : 19–20 ve "YARDIM!" diye bağıran bir konuşma balonu. Kırmızı tulum ve kırmızı bir şapka ile tasvir edilen Mario, Japonya'da yaygın bir tür olan sıradan bir karakterdir. Grafiksel sınırlamalar ve küçük sprite'ların düşük piksel çözünürlüğü , tasarımını teşvik etti. Bıyık bir ağız anlamına gelir, [ 28 ] : 37 bir şapka saç animasyonunu ortadan kaldırır ve renkli tulumlar kol hareketlerini ayırt eder. [ 26 ] : 238 Dolapların ve promosyon malzemelerinin çizimleri, bu çizgi film benzeri karakter tasarımlarını daha da belirgin hale getirir. Örneğin Pauline, 1930'ların King Kong'unun Fay Wray'i gibi yırtık bir elbise ve stiletto topuklu ayakkabılarla dağınık bir şekilde tasvir edilmiştir . [ 27 ] : 19–20
Pac-Man (1980) gibi , Donkey Kong'un da ara sahneleri var , ancak eksiksiz bir olay örgüsünü ilerletmek suretiyle yenilik getiriyor. [ 29 ] Oyun, gorilin bir inşaat alanının tepesine çıkan bir çift merdivene tırmanmasıyla açılıyor ve buna Dragnet'in müzik temasının bir varyasyonu eşlik ediyor . [ 30 ] Pauline'i bırakıp ayaklarını yere vurarak çelik kirişleri büküyor. Son tüneğine geçiyor ve alaycı bir şekilde sırıtıyor. Bir melodi çalıyor ve seviye başlıyor. Bu kısa animasyon sahneyi hazırlıyor ve oynanışa arka plan ekliyor, video oyunları için bir ilk. Sahnede, Mario ve Pauline arasında bir kalp beliriyor, ancak Donkey Kong onu yakalayıp daha yükseğe tırmanıyor ve kalbin kırılmasına neden oluyor. Anlatı, Mario perçin sahnesinin sonuna ulaştığında sona eriyor. O ve Pauline yeniden bir araya geliyor ve kısa bir ara veriliyor.
Vikipedi